data: ……………………..
INDYWIDUALNY PROGRAM EDUKACYJNO-TERAPEUTYCZNY
NA CZAS NAUKI W ZESPOLE SZKÓŁ …….
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 09.08.2017r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz. U. z 2017r., poz. 1578). Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25.08.2017r. w sprawie udzielania i organizacji pomocy psychologiczno – pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2017r. poz. 1591).
Imię i nazwisko:
Data urodzenia :
Klasa :
Indywidualny Program Edukacyjno – Terapeutyczny został sporządzony w oparciu:
-o analizę treści orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego nr…..……z dn…………, wydane na czas nauki w szkole ponadgimnazjalnej (diagnozy funkcjonowania, zaleceń, wskazań),
– o wielospecjalistyczną wstępną ocenę poziomu funkcjonowania ucznia dokonaną przez nauczycieli i specjalistów szkolnych sporządzoną na podstawie obserwacji funkcjonowania bio-psycho-społecznego ucznia w środowisku szkolnym i wywiadu z opiekunami prawnymi ucznia.
ANALIZA TREŚCI DOSTARCZONEJ DO SZKOŁY DOKUMENTACJI UCZNIA:
Informacje o uczniu – metryczka. | Imię i nazwisko: Data urodzenia: Klasa: |
Informacje zawarte w dokumentacji. | Informacje dotyczące orzeczenia i czasu jego obowiązywania:
Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego nr .. wydane na czas nauki w szkole ponadgimnazjalnej. Rozpoznanie wynikające z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego: Informacje zawarte w treści orzeczenia: Zalecenia zawarte w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego: |
WIELOSPECJALISTYCZNA OCENA POZIOMU FUNKCJONOWANIA UCZNIA:
Wstępna wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia | Informacje z obserwacji i rozmów z wychowawcą klasy, członkami zespołu i specjalistami, oraz z uczniem:
1. Indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne, mocne strony, predyspozycje, zainteresowania i uzdolnienia ucznia: · INDYWIDUALNE POTRZEBY ROZWOJOWE I EDUKACYJNE: Sfera poznawcza: Sfera emocjonalno – motywacyjna: … Sfera funkcjonowania społecznego: … Sprawność fizyczna (motoryka mała /duża) i poruszanie się: …. Komunikowanie się: …. · MOCNE STRONY UCZNIA I PREDYSPOZYCJE:…. · ZAINTERESOWANIA UCZNIA:…. · DOSTOSOWANIE OTOCZENIA ZEWNĘTRZNEGO:…… 2.zakres i charakter wsparcia ze strony nauczycieli, specjalistów, asystentów lub pomocy nauczyciela 3. przyczyny trudności w funkcjonowaniu ucznia (szczegółowe informacje dotyczące przyczyn niepowodzeń edukacyjnych oraz efekty działań podejmowanych w celu ich przezwyciężenia na poszczególnych zajęciach zawarte są w załącznikach nr…) |
INDYWIDUALNY PROGRAM EDUKACYJNO – TERAPEUTYCZNY:
1. | Zakres i sposób dostosowania wymagań, w tym edukacyjnych, na poszczególnych przedmiotach
Zawarte w załącznikach |
Zakres i sposób dostosowania wymagań, w tym edukacyjnych, na poszczególnych przedmiotach, został opracowany przez nauczycieli uczących ucznia. Uwzględnia on: zalecenia zawarte w orzeczeniu, informacje zawarte w arkuszu wielospecjalistycznej wstępnej oceny funkcjonowania; określa mocne i słabe strony ucznia uwidaczniające się na danym przedmiocie, oraz wybrane przez danego nauczyciela (ze względu na specyfikę przedmiotu i indywidualny dobór metod prowadzenia zajęć) zakresy dostosowania wymagań. |
2. | Zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów prowadzących zajęcia z uczniem | Określenie rodzaju i zakresu zintegrowanych działań nauczycieli i specjalistów prowadzących zajęcia z uczniem:
-wzmacnianie rozwoju ucznia – psychofizycznego, poznawczego, emocjonalnego, społecznego, -pomoc w adaptacji do nowego środowiska szkolnego, -udzielanie wsparcia emocjonalnego, -zapewnienie poczucia bezpieczeństwa, -udzielanie wsparcia w sytuacjach trudnych, -nauka radzenia sobie ze stresem, -pomoc w uzyskaniu wglądu w swoje mocne strony, -znaczące stosowanie oceniania wspierającego i podejmowanie działań zwiększających poczucie własnej wartości ucznia -wdrażanie do samodzielności – na miarę możliwości ucznia -kształtowanie alternatywnych kompetencji komunikacyjnych ułatwiających przede wszystkim komunikowanie swoich potrzeb, oraz nawiązywanie i podtrzymywanie pozytywnych relacji interpersonalnych, -umożliwienie uzupełniania wiadomości z poszczególnych przedmiotów (np. matematyka)
|
3. | Formy i okres udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz wymiar godzin, w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane. |
………………………………………………………………………………………………………..
………………………………………………………………………………………………………..
………………………………………………………………………………………………………..
……………………………………………………………………………………………………………………………………
sztukę) …………………………………………………………………………………………………..
Realizowane działania zawarte w planie pracy specjalisty prowadzącego określone zajęcia |
4.
|
Działania wspierające rodziców ucznia oraz zakres współdziałania z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, specjalistycznymi, placówkami doskonalenia nauczycieli, organizacjami oraz innymi instytucjami.
|
Formy działań wspierających rodziców:
1.porady, indywidualne konsultacje psychologiczne, warsztaty i szkolenia prowadzone przez psychologów szkolnych, 2. konsultacje pedagoga specjalnego, pedagoga szkolnego, 3. spotkania z innymi specjalistami oraz nauczycielami podczas ustalonych dyżurów, 4. stałe dyżury wicedyrektorów szkoły. Informacje o dyżurach dostępne na stronie internetowej i tablicy ogłoszeń, 5.możliwość korzystania z e-dziennika, 6.informacje dla rodziców uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych dostępne na gazetce poświęconej integracji, stronie internetowej szkoły oraz stronie internetowej Koalicji wsparcia na rzecz osób niepełnosprawnych. Zakres współpracy z rodzicami w ramach udzielania wsparcia: 1. Wspieranie rodziców w realizacji funkcji wychowawczej i opiekuńczej 2. Dostarczanie rodzicom wiedzy na temat rozwoju ich dziecka 3. Wspieranie rodziców przeżywających trudności w związku z chorobą dziecka, trudności w nauce, problemów rodziny, trudnych zachowań, udzielanie wskazówek, kierowanie do właściwych placówek świadczących pomoc uczniowi i jego rodzinie. 4. Rozwiązywanie sytuacji konfliktowych (organizowanie spotkań trójstronnych: nauczyciel – uczeń – rodzic; rozwiązywanie sytuacji konfliktowych, pomoc w podejmowaniu ważnych decyzji, dotyczących drogi dalszego kształcenia) – w miarę potrzeb. 5. Udzielanie pomocy socjalnej (pomoc przy wypełnianiu wniosków o stypendia, paczki żywnościowe, zapomogi) – w miarę potrzeb. Zakres współdziałania z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, specjalistycznymi oraz innymi placówkami: 1.stosowanie się do zaleceń poradni oraz lekarzy prowadzących, przekazywanych przez rodziców ucznia, 2.wydawanie opinii o uczniu i – w miarę potrzeby – kierowanie go do właściwej placówki , 3.konsultacje ze specjalistami udzielającymi pomocy w poradniach, CEN, MODM oraz innych placówkach wspierających rozwój ucznia.
|
5. | Zajęcia rewalidacyjne, resocjalizacyjne i socjoterapeutyczne oraz inne odpowiednie ze względu na indywidualne potrzeby edukacyjne i rozwojowe oraz możliwości psychofizyczne ucznia, w tym działania z zakresu doradztwa zawodowego | Zajęcia rewalidacyjne: ……………………………………………………………………
Zajęcia resocjalizacyjne: …………………………………………………………………… Zajęcia socjoterapeutyczne: ……………………………………………………………… Zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego, prowadzone przez szkolnego doradcę zawodowego, we współpracy z CKU – zgodnie z planem pracy doradcy zawodowego. Zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniem kształcenia i kariery zawodowej realizowane w ramach doradztwa edukacyjno-zawodowego w szkole – zgodnie z planem pracy doradcy zawodowego i potrzebami ucznia. |
6 | Zakres współpracy nauczycieli i specjalistów z rodzicami ucznia w realizacji zadań. | Współpraca z rodzicami w zakresie realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego oraz przygotowania ucznia do samodzielności w życiu dorosłym:
Formy: -porady, indywidualne konsultacje psychologiczne, warsztaty i szkolenia prowadzone przez psychologów szkolnych -konsultacje pedagoga specjalnego, pedagoga szkolnego -spotkania z innymi specjalistami oraz nauczycielami podczas ustalonych dyżurów -indywidualne spotkania rodziców z przedstawicielem Zespołu w celu omówienia i zatwierdzenia treści IPET. Zakres podejmowanych działań: · Poznawanie oczekiwań i potrzeb rodziców w stosunku do szkoły: – Pozyskiwanie informacji od rodziców w czasie kontaktów telefonicznych, za pośrednictwem poczty elektronicznej, rozmów indywidualnych. · Zapoznawanie rodziców z funkcjonowaniem szkoły: – Indywidualne rozmowy, prowadzone przez psychologów szkolnych z rodzicami ucznia, dotyczące zasad funkcjonowania szkoły, obowiązujących wymagań, realizacji zapisów zawartych w orzeczeniach, – Indywidualne rozmowy prowadzone przez pedagoga specjalnego dotyczące możliwości korzystania na terenie szkoły z zajęć terapeutycznych, rewalidacyjnych, korekcyjno – kompensacyjnych, dydaktyczno – wyrównawczych. · Korzystanie z wiedzy, umiejętności i możliwości rodziców . · Przekazywanie informacji na temat rozwoju dziecka na zebraniach z rodzicami, w rozmowach indywidualnych z wychowawcą oraz w czasie comiesięcznych konsultacji dla rodziców.
· Analiza ewaluacji IPET.
|
7. | Rodzaj i sposób dostosowania warunków organizacji kształcenia do rodzaju niepełnosprawnościi ucznia. | W tym technologia …..
|
8. | Wybrane zajęcia edukacyjne realizowane indywidualnie z uczniem lub w grupie liczącej do 5 uczniów. | ? podobno dotyczy sytuacji od kolejnego roku i podobno dotyczy uczniów, którzy oprócz orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego mają NOWE orzeczenie o potrzebie nauczania indywidualnego. PODOBNO taki jest sens tego zapisu ale mi się to jakoś nie zgadza…..
|
OCENA EFEKTYWNOŚCI PROGRAMU
Ocena efektywności (cele i efekty) i zalecenia do dalszej pracy.
|
Ocena efektywności podejmowanych działań terapeutycznych, zawierana w Arkuszach wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania ucznia (śródrocznych, rocznych), dokonywana będzie w oparciu o: – obserwację ucznia i analizę jego aktualnych potrzeb uwarunkowanych kondycja psychofizyczną, – analizę dokumentacji , w tym dokumentacji z zajęć dodatkowych, – informacje od wychowawcy, nauczycieli, nauczycieli wspomagających, specjalistów pracujących z uczniem podczas zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych, – rozmowę z rodzicami |
|
Uwagi: | W trakcie edukacji, w razie zaistnienia takiej potrzeby, uczeń ma możliwość skorzystania z zajęć innych niż wymienione w w.w. programie, np. konsultacji z nauczycielami innych przedmiotów niż wyszczególnione, lub wyboru określonego przez siebie koła zainteresowań.
Zawarte w programie zalecenia do uczestnictwa w zajęciach zostały przygotowane w oparciu o aktualnie posiadaną wiedzę oraz udostępnione informacje od rodziców. Proponowane zajęcia mają charakter nieobowiązkowy, udział w nich jest dobrowolny. Współpraca z innymi niż wymienione w programie placówkami świadczącymi pomoc uczniowi będzie nawiązywana w zależności od zgłoszonych bądź zaobserwowanych potrzeb. Program w trakcie realizacji może być zmieniany, aktualizowany i weryfikowany za zgodą Dyrekcji szkoły i w uzgodnieniu z rodzicami ucznia |
Na podstawie analizy dokumentacji, rozmów z uczniem, na podstawie obserwacji funkcjonowania ucznia w środowisku szkolnym, arkusz wstępnej wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania ucznia w środowisku szkolnym i propozycje wsparcia ucznia zawarte w IPET opracował Zespół w składzie:
Dane zebrała i zestawiła: